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Curiosos puntos de vista de un ingeniero

Iniciado por FRR, Septiembre 04, 2013, 14:36:53

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FRR

Hace un tiempo que, por culpa de Raúl, le sigo la pista a NVA y a su cerebro, Richard Dunn. En su foro va colgando opiniones como mínimo curiosas y muy originales, que suelen ir contracorriente. En algunas no había caído y me parecen sensatas. Otras, no sé. A ver qué opináis.

NO HAY QUE USAR CABLES BALANCEADOS


Según dice, solo tienen sentido en tiradas muy largas o en pubs con muchas interferencias. En casa no tienen ningún impacto en el sonido, y además tienen que emplear transformadores de entrada y salida, es decir, más obstáculos en la señal, lo cual empeora el sonido. Una conexión RCA puede ir directa hasta el potenciómetro y el circuito, por lo que es superior.

CitarIt is a perfect case of hi-fi bullshit. The marketing men are always looking for angles and they often go off to the pro industry to find something they can spin some sort of yarn around. Well the two most prominent of these are active speakers and balanced line / operation.

Balanced line advantage - 1/ in a PA system you can run hundreds of yards of cable between desks and stacks without noise pick-up 2/ in a studio or club where there is loads of gear and effects all in close proximity it again removes hum and RF pick-up.

Balanced line disadvantage - apart from a phono cartridge nothing is naturally balanced, it is all single ended, So in order to be balanced you have to do something, superimpose something in the way of the music. This is either an active balancing circuit based on op-amps, or a balun (balancing transformer). And you have to have this at both ends as speakers are single ended. All of this gumf gets in the way of the music.

Quite simply it is marketing bullshit. If you have enormous US style living rooms with 30 ft long interconnects then you could make a case, but the case is marginal. In normal domestic situations it is both unnecessary and musically damaging. It is the usual exploits of rip-off marketing people looking for new ways to get your money - full stop!



LOS COMPONENTES SOBRAN

Cualquier elemento que se interponga en la señal solo puede empeorar el sonido. La degradación empieza en el micro del estudio, y desde ahí todo empeora.

CitarDQ - Anything in the signal path, even a piece of wire robs the music of its original quality. It is all a question of degree, from the moment you switch on the mic and start singing it is downhill. All I can do is remove as much of the pollution I can from the things I have control over.

Ya seguiré.

Paco
ACTUAL: AKG K701, Grado 60, Yuin G1A, iGrado, Senn CX 300-II, HD407 // MF V8p + Little Pinkie, clones RA1, Fiio E7 // Marantz CD6003 + PM6003, EB Acoustics EB1 // Rega Dac, Beresford Caiman Gator, CAL Delta CD, Naim Nait XS, EB Acoustics EB2 // Pure i20, Cambridge id100

picodeloro

Desde mi punto de vista, las opiniones de este tipo hay que cogerlas con pinzas.

En lo relacionado con los cables balanceados, no es "obligatorio" usar trafos, para nada. Si usas un ampli balanceado pasan directas al potenciómetro y de ahí a la electrónica correspondiente, y si van a un ampli en SE lo habitual es convertir la señal balanceada a SE mediante componentes electrónicos. No tengo claro que sea indispensable el usar fuentes balanceadas, pero de ahí a decir que una RCA es mejor  :juer:

Con respecto a que los componentes sobran, pues bueno, es otra cosilla que hay que evaluar con detenimiento, indudablemente cuantos menos componentes uses para hacer un trabajo concreto mejor, da igual que estén intercalados en la señal de audio como que pertenezcan a la PSU, el problema es que si por usar pocos componentes descuidamos ciertos aspectos mal vamos.

Las fuentes de alimentación de sus amplis son como mínimo cuestionables, está claro que si tienes un buen suministro eléctrico en casa (porque no tenga ruido o porque te has dejado una pasta en acondicionarlo) un ampli así funcionará de perlas, pero en esa situación hipotética debería de ir bien cualquier otro aparato. Si tienes que conectar ese equipo en una zona con mucho ruido eléctrico seguro que ya no es lo mismo.

Es posible que en una instalación con una calidad de suministro eléctrico ideal un amplificador con una PSU "como Dios manda" pierda dinámica con respecto a lo que él hace, pero en el momento en que tenemos ruido seguramente ese equipo de PSU compleja funcionará mejor.

-- o --
Rodrigo
"All the audiophools need are pilot lights that can be rolled for peace of mind."

Spritzer

FRR

Espera, que falta lo más curioso.

REEL TO REEL MEJOR QUE VINILO, VINILO MEJOR QUE DIGITAL

Citarhttp://now I am going to use some silly words but *for me* they explain things. Analogue is more organic. The food analogy is a good one, misshapen dirty carrots that have flavour as opposed to perfect industrially grown ones. The best analogue is a good reel to reel, but good turntables are close. Like others I get pleasure from the event of putting on a record and then turning it over. I get pleasure at looking at the TT playing and watching the stylus extract the information.


LOS CABLES DE CORRIENTE CONTINUA NO DEBEN SER ESOTÉRICOS

La conexión jack de corriente es nefasta. Basta con usar cobre puro, sin más ingredientes raros.

Citarhttp://the thing that is wrong is the 2.1mm jack, horrible things. They will restrict current and it limits you in size to sensibly fit a good cable. Use virtually any cable and hard wire will be far better than the best cable you could use and that plug and socket.

For DC nothing fancy just the more good quality copper as possible. And yes with your proposed cable over 2.5m there *may be* voltage drop with thin-ish cable, depending on the current being drawn.


NI ECUALIZACIÓN NI TRATAMIENTO DE SALA: AJUSTAR EL EQUIPO A LA SALA, NO AL REVÉS

Hay que trabajar en armonía con la habitación, eligiendo el mejor altavoz para esa habitación, y dejar que la música fluya con libertad, sin trampas de graves ni elementos artificiales.

CitarIts called a node and the opposite is a null (some times referred to as a suck out  :whistle: ). In simple language it means the room is making some frequencies be amplified and some attenuated. BUT per usual life ain't that simple. You are playing music through a box into another box, and both the design of the box and the design (shape and size) of the room play with each other.

Two ways to approach the problem per usual, a right way and a wrong way. The wrong way is to fight the room, you do that with filters either electrical or mechanical, both in the system, in the speaker and in the room. The right way is to work in harmony with the room which requires lateral thought in the speaker box design and to leave the music alone.

ANY filtering is bad news musically, even mechanical filters like room bass traps. They not only absorb but in the process they time delay (phase change) and release energy back into the room that messes up the musical timing. Let a room be natural, natural furnishings, a room is a room, work with what you have got. The worst places I have ever listened to music is in studio control rooms that have been messed with to the point that all the life has been sucked out of the music, unless you point the speakers at you and play it loud (Tannoy).
ACTUAL: AKG K701, Grado 60, Yuin G1A, iGrado, Senn CX 300-II, HD407 // MF V8p + Little Pinkie, clones RA1, Fiio E7 // Marantz CD6003 + PM6003, EB Acoustics EB1 // Rega Dac, Beresford Caiman Gator, CAL Delta CD, Naim Nait XS, EB Acoustics EB2 // Pure i20, Cambridge id100

picodeloro

Paso de este tipo, no puedo perder el poco tiempo libre que tengo en leer sus elucubraciones  :juer:

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Rodrigo
"All the audiophools need are pilot lights that can be rolled for peace of mind."

Spritzer

FRR

Se puede aprender hasta de los libros malos, y el caso es que sus amplis suenan muy bien.

DETALLE NO ES INFORMACIÓN MUSICAL


Los ingenieros de grabación solo atienden al detalle, de ahí que usen monitores con un sonido horrible. La información musical va más allá: muestra el detalle, cómo se hizo la grabación, la acústica de la grabación, y sobre todo el contenido emocional de la música.

CitarInformation is often confused with detail, often just ramp up the tweeter if you want detail. Musical information is something else, it tells you about the musicians, it tells you about the recording engineer, it tells you about how the recording was done, it tells you about the acoustic, but the magic is when it tells you about the emotional content of the music.

Recording engineers want detail which is why their speaker choices present and past have been mostly so horrendous. As I said I could not put up with Tannoys, nor can I put up with JBLs of what ever ilk. I had to put up with enough of them monitoring on the foldback desks for large PAs.
ACTUAL: AKG K701, Grado 60, Yuin G1A, iGrado, Senn CX 300-II, HD407 // MF V8p + Little Pinkie, clones RA1, Fiio E7 // Marantz CD6003 + PM6003, EB Acoustics EB1 // Rega Dac, Beresford Caiman Gator, CAL Delta CD, Naim Nait XS, EB Acoustics EB2 // Pure i20, Cambridge id100